Met zes musea, vele evenementen en leuke activiteiten is er in Katwijk, Valkenburg en Rijnsburg altijd iets te doen! Leestip: Reisblogger Manouk ontdekte cultuur en historie in Katwijk, laat je inspireren voor een dagje uit!

Muziek

Katwijk, Valkenburg en Rijnsburg hebben veel te bieden voor muziekliefhebbers. Geniet, zodra het weer kan, van grote muziekfestivals op het strand, bezoek een optreden van een zangkoor, of luister bijvoorbeeld naar de prachtige klanken van de diverse muziekkorpsen en verenigingen.

Muziek!

Kunstenaarsdorp Katwijk

Al vanaf de zeventiende eeuw bezoeken kunstenaars Katwijk om licht, strand en zee te bestuderen en op doek vast te leggen. Het was in de tweede helft van de 19e eeuw dat in Katwijk een kunstenaarskolonie ontstond. Kunstenaars uit binnen- en buitenland, veelal bewonderaars en navolgers van de Haagse School, schilderden er ‘en plein air’, ofwel ‘in de buitenlucht’. Katwijkse klederdracht, bomschuiten en de visafslag op het strand waren een geliefd onderwerp op het doek.

De activiteiten van Stichting Kunstvereeniging Katwijk getuigen nu van de terugkomst van een nieuwe generatie kunstenaars die bij voorkeur in de buitenlucht schilderen. Het DUNAatelier en het Katwijks Museum geven door middel van tentoonstellingen en publicaties bekendheid aan het thema.

Soldaat van Oranje - De Musical

Soldaat van Oranje - De Musical is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van één van de grootste Nederlandse verzetsstrijders: Erik Hazelhoff Roelfzema. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ontsnapt de Leidse student Erik naar Engeland, van waaruit hij zendapparatuur naar Nederland smokkelt en als piloot betrokken is bij bombardementen op Duitsland.

De musical ging in 2010 in première, in een voor deze voorstelling gecreëerd theater in Valkenburg, nabij Leiden. Het publiek beleeft de voorstelling in een 360 graden draaiende theaterzaal.

Ontdek Soldaat van Oranje

Evenementen

Wist je dat er in Katwijk ieder jaar zo'n 300 evenementen plaatsvinden? Van muziekfestivals zoals Haringrock en het Noordzee Zomer festival, tot het Bloemencorso, de Feestweek Rijnsburg en de Paardenmarkt in Valkenburg. Er is van alles te beleven!

Alle evenementen

Een dagje Katwijk!