Te voet of op de fiets, ontdek de Limes (grens) van het oude Romeinse Rijk! Het eindpunt van de Limes is waar de Rijn bij Katwijk in zee stroomt. Valkenburg (Zuid- Holland) staat archeologisch internationaal bekend door de vele opgravingen uit de Romeinse tijd. De Limes is het grootste archeologische monument van Nederland en uitgeroepen tot UNESCO werelderfgoed!

Wandelroute Het Romeinse Limespad

De lange-afstandswandelroute LAW 16, het Romeinse Limespad, is in totaal 275 kilometer lang en start in Katwijk bij de Buitensluis. Tip: kijk bij het startpunt door de Limescoop, een virtual reality verrekijker waardoor je het voormalige Romeinse fort Brittenburg ziet, dat 1800 jaar geleden voor de kust stond.

Ben jij geen lange-afstandswandelaar? Je kunt vanaf Katwijk ook alleen het eerste stuk wandelen. De route start bij de Buitensluis in Katwijk en loopt tot de Leidsche Hout in Leiden. De totale afstand is 13 kilometer en de route leidt je langs diverse punten die een rol speelden in de Romeinse geschiedenis. Je kunt dit stuk van de route hier gratis downloaden.

De Limescoop in Katwijk aan Zee, bekijk hoe Katwijk er in de Romeinse tijd heeft uitgezien. Bezoeker kijkt door de Limescoop in Katwijk aan Zee. Uitzicht vanaf de Buitensluis in Katwijk aan Zee, waar de oude Rijn in de Noordzee stroomt.

Torenmuseum Valkenburg

Valkenburg, in Zuid-Holland, werd archeologisch internationaal bekend door de vele opgravingen. Die waren met name gericht op het Romeinse castellum, Pretorium Agrippinae, dat hier tweeduizend jaar geleden heeft gestaan. In het Torenmuseum is een permanente tentoonstelling gewijd aan de Romeinse geschiedenis. Er worden ook delen van wapenrustingen, werktuigen en gereedschappen getoond, die ter plaatse opgegraven zijn.

Het Castellumplein , waaraan het Torenmuseum is gelegen, lijkt op een terp. De terp is ontstaan doordat er hier achtereenvolgend zeven(!) castella hebben gestaan. Rond het plein zijn de contouren van het castellum met ronde bronzen doppen in de bestrating zichtbaar gemaakt.

Torenmuseum

Peutingerkaart

Wil je weten hoe onze omgeving er in de Romeinse tijd uitzag? In het Katwijks Museum kun je een kaart uit de Romeinse tijd bekijken. Deze Peutingerkaart is erg bijzonder. De kaart is vernoemd naar de monnik Konrad Peutinger, die kopiën maakte van een originele Romeinse kaart uit de tijd van keizer Augustus (27 voor Chr. - 14 na Chr.).

Van de kopieën van Peutinger zijn gravures gemaakt. Eén van de herdrukken die met de originele gravures is gemaakt, hangt in het Katwijks Museum. Ook is er een interactieve toelichting ontwikkeld.

Voorkant van het Katwijks Museum.

Limes informatiepunten

Langs verschillende routes vind je Limes informatiepunten met picknickplekken. Ga jij een kijkje nemen?

- Romeins Fort Brittenburg/Kunstwerk 'Kallas Toren' - bij de kruising Kanaaldijk-Buitensluis in Katwijk. Hier vind je ook de 'Limescoop' waardoor je het voormalige Brittenburg ziet.

- Limesbord Castellum Valkenburg - bij het 'Schildenkunstwerk' aan het Veerpad in Valkenburg ZH.

- Kunstwerk Poort van Katwijk - bij het grasveld bij kunstwerk 'Pilum' aan de Voorschoterweg in Valkenburg.

- Limesplein met reconstructie Romeinse weg - halverwege langs de 'doorfietsroute' tussen Leiden en Katwijk.

Informatiepaneel Limes in Katwijk aan Zee bij de Buitensluis.

Dit is Katwijk