Expositie verloren Abdij in Museum Oud Rijnsburg

2231 CN RIJNSBURG

Meer Info

verloren Abdij te Rijnsburg

De expositie over de verloren Abdij van Rijnsburg is het gehele jaar te bezoeken in Museum Oud Rijnsburg.

Dit jaar presenteert Museum Oud Rijnsburg een tentoonstelling over de Abdij van Rijnsburg, die eeuwenlang het leven in Rijnsburg heeft beïnvloed. Gesticht in 1133 door Gravin Petronella van Saksen en verwoest tijdens het beleg van Leiden in de winter van 1574 - dat is 450 jaar geleden. Het Genootschap Oud Rijnsburg heeft daarom besloten om een expositie aan de Abdij te wijden.

Zowel de beneden- als bovenverdieping van het museum staat in het teken van het leven in de Abdij. Dit was een vrouwenabdij waar alleen vrouwen van adel welkom waren. De dames werden voornamelijk verzorgd door de burgerbevolking van het dorp. In het museum zijn diverse voorwerpen te zien uit die tijd en wordt op verschillende manieren uitgelegd hoe het leven er destijds voor de nonnen moet hebben uitgezien. Er wordt meerdere keren per uur een video vertoond op een groot scherm die een indruk geeft van hoe de Abdij eruit moet hebben gezien. Ook voor kinderen is er genoeg te beleven: ze kunnen deelnemen aan een speurtocht en er is een speciaal speelhoekje voor de kleintjes.

Wanneer

• Elke zaterdag en woensdag t/m 31 december 2024 13.00 - 16.00 uur