Museum Oud-Rijnsburg

Museum Oud-Rijnsburg
Oude Vlietweg 6
2231 CN RIJNSBURG

Het Museum van Rijnsburg is gevestigd in een fraai gerestaureerd 18e eeuws pand aan de Oude Vlietweg.

Op de begane grond vind je de permanente tentoonstelling die in 3 perioden is verdeeld:

1. Van ongeveer AD 750 tot AD 1600
2. van AD 1600 tot AD 1900
3. Recente geschiedenis vanaf 1900 tot heden

Van iedere periode worden de historische hoogtepunten nader belicht.

AD 750 tot AD 1600
Uit de eerste periode zijn de stichting van de abdij en daarmede verbonden een belangrijk deel van de geschiedenis der graven van Holland nader toegelicht.

De abdij werd in 1133 gesticht door Petronilla van Saksen, de weduwe van graa…

1. Van ongeveer AD 750 tot AD 1600
2. van AD 1600 tot AD 1900
3. Recente geschiedenis vanaf 1900 tot heden

Van iedere periode worden de historische hoogtepunten nader belicht.

AD 750 tot AD 1600

De abdij werd in 1133 gesticht door Petronilla van Saksen, de weduwe van graaf Floris II, tijdens haar regentschap voor haar zoon Dirk VI. Het was een vrouwenabdij in de traditie van Cluny. Er konden uitsluitend adellijke vrouwen toetreden. Onder bescherming van de graven en gravinnen van Holland werd het de belangrijkste vrouwenabdij van Holland met zeer veel bezittingen. In 1574 werden de gebouwen van de abdij verwoest. De ruïnes bleven eeuwenlang staan en werden een trekpleister voor dagjesmensen.

AD 1600 tot AD 1900
De tweede periode gaat in op de collegiantenbeweging en de beroemde filosoof Spinoza die in Rijnsburg een van zijn belangrijkste werken schreef.

Toen in 1624 tijdens de synode van Dordrecht een aantal remonstrantse predikanten uit hun ambt werden gezet, stichtten Gijsbert van der Kodde uit Warmond en zijn broers Jan en Orie van der Kodde uit Rijnsburg een beweging om gezamenlijk uit de bijbel te lezen, te bidden, en eenieder die zich daartoe geroepen voelde kon opstaan en een gelovige rede houden. Deze bijeenkomsten noemde men colleges, vandaar de naam collegianten

Recente geschiedenis vanaf 1900 tot heden
De derde periode verhaalt onder meer over het ontstaan en de ontwikkeling van de bloemenveiling.

Voorts gaat het over de ontwikkeling van de bloemenkweek. De Tweede Wereldoorlog en het verzet van de Rijnsburgse bevolking komen hier ook aan bod.

Meer weten over het museum? Neem gerust contact op via het onderaan deze pagina getoonde telefoonnummer. Geen contact of een specifieke vraag over het Genootschap Oud Rijnsburg? Bel met: dhr H. Westra, secretaris, tel. 06-23 98 77 08 of dhr C. Noort, bestuurslid, tel. 06-40 24 19 25.

• Elke maandag gesloten
  • Elke dinsdag gesloten
  • Elke woensdag gesloten
  • Elke donderdag gesloten